För kort för att köra, för långt för att gå. Mikromobilitet är Ubers nya satsning och framtidens lösning på problemet om den där sista milen som, i ösregnet eller blåsten, kan vara en riktig mardröm.

Företaget som erövrar världen

Techjätten är mest känd för sin taxi-app som låter användaren boka och betala resor direkt i mobilen, men har på senare tid lagt i en högre växel mot expansion. Idag erbjuder Uber rullande matleveranser på cykel och har även köpt in sig ”micro-mobility”-trenden, i hopp om att bli det självklara valet även för kortare resor.

Tidigare i år annonserade transporttjänsten Uber att de vill öka sin tillgänglighet i storstäderna genom att satsa på alternativa transportmedel. ”Elcyklar och eldrivna sparkcyklar blir framtidens melodi”, säger Ubers vd Dara Khosrowshahi i en intervju för Financial Times.

Foto: Unsplash/Ernest Ojeh

En miljon cykelturer

Den nya strategin ska integrera både elcyklar och sparkcyklar i Ubers ekosystem som en del av målet att bli transportföretaget för alla – oavsett var och hur man vill ta sig från punkt A till B. Tidigare var Uber-användare tvungna att växla till en annan skärm i appen för att se cyklar och sparkcyklar men nu visas de på kartan på Ubers hemskärm.

Enligt företaget har lanseringen varit framgångsrik – i Paris har en miljon cykelturer bokats sedan lanseringen för fem månader sedan.

Vill bekämpa luftföroreningar

Samtidigt arbetar Uber med att förhandla med regeringen i Indiens huvudstad New Dehli för att få igenom sin idé om att rulla ut 5000 taxi-cyklar för att hjälpa pendlare att ta sig till och från tunnelbanestationen. Förslaget ska öka framkomligheten och bekämpa tunga luftföroreningar, meddelar Economic Times.

New Dehli anses vara världens smutsigaste huvudstad med extrema halter av luftföroreningar. Där skulle Ubers cykelsatsning vara till stor hjälp, då staden infört restriktioner för bensin-och dieseldrivna privatbilar som innebär att bilar får, beroende på registreringsnummer, bara köras varannan dag.

Ny funktion för djurägare

Ytterligare satsningar från det amerikanska företaget i linje med visionen om att ta över världen är den nya funktionen som meddelar Uber-chaufförer om att ett husdjur är en av passagerarna som ska med på turen.

Funktionen, kallad ”Uber Pet”, kommer att finnas tillgänglig från och med den 16 oktober i ett fåtal städer i USA och tanken är att användarna ska betala en extra avgift för att få ta med sina husdjur i bilen. Förare kommer även ha möjlighet att undvika resor med djur genom att inaktivera Uber Pet-resor i appen.

”Vi vill vara operativsystemet som täcker hela din vardag,” förklarar Dara Khosrowshahi för TechCrunch. ”Ett klick bort från en värld med allt som Uber kan erbjuda dig.”

Foto: Unsplash/Victor Xok