Svenska kaffeklassikern Löfbergs – just nu på plats i The Lobby – vd Lars Appelqvist hyllas stort i branschtidningen Resumé som rankar Sveriges 150 främsta kommunikatörer. ”Lars Appelqvist använder sin makt för att göra skillnad.”

Det tunga branschmediet Resumé utser varje år Sveriges 150 så kallade Superkommunikatörer; profiler som bakom ett varumärke – eller helt i eget namn – influerat samhället eller på olika sätt skapat förändring genom framgångsrik kommunikation.

Och nu är det dags igen. Tidningen utsåg häromdagen, föga förvånande, fenomenet Greta Thunberg till Sveriges främsta. Den 15-åriga miljöaktivisten har på sällan skådat sätt fått en hel värld – och världselit – att lyssna på hennes upprop mot miljöförstöring och klimatförändringar.

”Greta Thunberg är unik och inte jämförbar med någon annan eller med någon tidigare Superkommunikatör. Förra årets vinnare, hotellmagnaten Petter Stordalen, framstår mer som en lättviktig sång- och dansman bredvid Greta Thunbergs djupa allvar.”

Men Resumé utser även en vinnare i flera underkategorier. Skådespelerskan och komikern Mia Skäringer vinner exempelvis kategorin Kultur & Nöje för sitt feministiska arbete medan superstjärnan Bianca Ingrosso toppar listan Medier och PR-konsulten John Mellkvist får högsta pallplatsen i kategorin Kommunikation.

Då återstår bara kategorin Företag & Näringsliv och här är det Löfbergs vd Lars Appelqvist – ett företag som just är nu aktuellt i den nya eventarenan The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm – som belönas med guldmedaljen 2019. Tidningen hyllar företagsledaren som axlat högsta ansvaret i den svenska kaffeklassikern i över elva år.

Årets jury – bestående av Christina Knight, Jan Berkö, Lina Söderqvist, Fredrik Svedjetun, Mathias Wellström, Per Schlingmann, Helena Westin, Micael Dahlén och Seher Yilmaz – motiverar valet så här:

”Löfbergs vd Lars Appelqvist använder sin tyngd av att vara en av näringslivets höjdare för att driva hållbarhetsfrågor och ifrågasätter manlighetsnormer. När andra direktörer spelar golf och plockar hem bonusar förändrar han världen – vilket därtill har varit till fördel för både världen och det stora kafferosteriet i Karlstad.”

Lars Appelqvist lovordas bland annat för att ha bjudit in Färjestad BK:s elitlag i ishockey till killmiddag för att diskutera normer och machokulturen inom sporten. Han får också beröm av Resumé för att ha tagit kaffemärket in i framtiden med såväl hållbarhetsprojekt i odlarländer som miljövänlig logistik. Ett arbete som även resulterat i ”kraftigt” ökad försäljning, skriver tidningen.

Och Lars Appelqvists fingeravtryck syns inte minst i Löfbergs olika initiativ och aktiveringar i The Lobby.

Under vinjetten ”Next generation coffee” har kaffetillverkarens övergripande tema varit att nå nästa generations kaffedrickare, som vi skrivit om tidigare. I det ingår såväl ett framtidsfokuserat helhetsgrepp om hela ekosystemet runt varje kaffekopp som innovativa betalningssätt där kunden själv bestämmer priset för kaffet och som dessutom skänks till välgörande ändamål.

Ett exempel var när Löfbergs tillsammans med Prinsparets stiftelse bjöd in kaffedrickare och kunder till ett samtal om barns vardag på nätet där det bjöds på värdefulla insikter, handfasta tips och svalkande kaffedrinkar. Boken ”Handbok för nätföräldrar”, utgiven av stiftelsen tillsammans med organisationen BRIS, delades även ut.

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, är stolt över samarbetet och Löfbergs kampanj.

”Vi är glada över att Löfbergs och deras samarbetspartner Universal Avenue väljer The Lobby som testplattform för att provtrycka framtidens kaffeupplevelse. Kaffebaren är ett välkommet och inspirerande tillskott till The Lobby i sommar”, säger hon.

Lars Appelqvist har vid sidan av vd-posten i Löfbergs även varit styresleledamot i branschorganisationen Livsmedelsföretagen sedan 2010.

”Återigen ett resultat av hur Lars Appelqvist använder sin makt för att göra skillnad”, avslutar Resumé.