Ett av Modesveriges tyngsta namn, magasinen Stylebys och Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh, berättar om hur hon och hennes team fick möta kunder och läsare på ett helt nytt sätt, i en fysisk miljö – och om hur en ”livsdröm” gick i uppfyllelse.

Fashion Week 2018, Stockholm. I det nya eventkonceptet The Lobby på Regeringsgatan 61 befinner man sig i händelsernas centrum. Tillsammans med modemagasinen Damernas Värld och Styleby har man tagit in ett tjugotal utländska modevarumärken som under den årliga modeveckan för första gången ska lanseras för svensk publik.

Modefebern når sin kulmen på torsdagen när Fashion Night – ett samarbete mellan över 300 varumärken och butiker – slår upp portarna till årets stora shoppinghändelse, under vilken The Lobby bjuder läsare och kunder på freebies, spännande shopping och olika tävlingar.

jonna-bergh-the-lobby-2
Ett av Modesveriges tyngsta namn, magasinen Stylebys och Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh, berättar om hur hon och hennes team fick möta kunder och läsare på ett helt nytt sätt – och om hur en ”livsdröm” gick i uppfyllelse. (Foto: Press)

På plats i The Lobby finns Jonna Bergh, chefredaktör för modemagasinen Styleby och Damernas Värld och en av Modesveriges mest inflytelserika personer. När The Lobby Magazine träffar henne för en intervju på onsdagen är hon i mitt uppe i alla förberedelser.

”Jag ska hålla i ett ’Fashion Talk’ om modejournalistik, det ser jag fram mot såklart. Alla på Stylebys redaktion är också väldigt förväntansfulla.”

När och hur föddes ditt modeintresse?

”Jag har alltid varit intresserad av. I början av 1990-talet började jag läsa engelska magasin som The Face och I-D där mode var en stor del. Genom de magasinen upptäckte jag mode – och modefotografi – och där någonstans blev mode något som jag förstod var viktigt och kul.”

För de flesta varumärket är The Lobby en plats för kundaktiveringar och event, men även att visa upp sina egna produkter. Men när Styleby och Damernas Värld, som modemagasin, fick frågan att delta fanns ingen tvekan, berättar Jonna Bergh.

”Det är ju en livsdröm som går i uppfyllelse”

”Säg den modeintresserade människa eller varumärke som inte vill ha en egen butik”, utbrister hon med ett skratt.

”Det är ju en livsdröm som går i uppfyllelse, man kan bocka av det på ’bucketlistan’. Nej, men skämt åsido, så är det ju klart att det är spännande att som mediavarumärke få testa på något som vi aldrig gjort förut och få förlänga vårt innehåll till en fysisk plats. Dessutom på en snygg och central plats som The Lobby.”

Jonna Bergh tror att den nya upplevelsen i The Lobby blir ett sätt för kunder och besökare att nå gränslandet mellan e-handel och fysisk butik. Och för varumärken och byråer, i sin tur, fungerar AMF Fastigheters satsning som en kanal för fysisk och digital kundaktivering.

En självklar del i den framtida mediemixen.

”Det finns så många varumärken i dag som man är nyfiken på men som bara finns online, eller kanske inte har svenska återförsäljare. Även om man gillar att shoppa online så vill man ju ändå ha stiftat bekantskap med ett varumärkes produkter, känna på dem och se dem live så att säga. Och här finns möjlighet att göra det.”

Lisa Petterson är modechef på Damernas Värld. Som fashion director på en av Sveriges största Modemagasin måste man nog säga att hennes barndomsdröm har gått i uppfyllelse.

En annan införlivas nu i The Lobby.

”Som magasin har det alltid varit en dröm att få ha en egen butik. Ett eget skyltfönster förutom i tidningshyllan och en möjlighet att få anordna roliga event och träffa våra fantastiska läsare.”

Hon tror att det nya konceptet erbjuder besökare en unik upplevelse i jämförelse med traditionella butiker.

”Här hittar man nyheter som kanske inte hunnit få koll på ännu. Jag tror också att många kunder vill känna trygghetskänslan i att plaggen de ska köpa är utvalda av någon, i detta fall oss som modemagasin. En slags ’ok-stämpel’ kan man säga.”

Damernas Världs och Stylebys kampanj i The Lobby pågick under flera månader under hösten 2018. Som varumärken skapades värde i form av fysisk och digital exponering, men investeringen blev också ett sätt för magasinen att komma ut och möta sina kunder och läsare i en inspirerande miljö.

Framgångsrika kundevent – så gör du

Ska du lansera en ny produkt på marknaden eller ha pressevent? Då är The Lobby platsen för dig. Här kan du bland annat anordna shoppingevent, frukostseminarier, yoga-klasser eller modevisning. Möjligheterna är oändliga. Läs mer om att bli utställare här.