Företagens eventinvesteringar exploderar och sprängde förra året 7-miljardervallen. Nu listar branschtidningen Resumé Sveriges mest och minst lönsamma byråer – och undersöker framgångsrecepten.

Branschtunga Resumé Insikts senaste kartläggning av Byrå-Sveriges bokslut 2018 visar att framför allt eventbranschen fortsätter att gå urstarkt. Siffror från branschorganet IRM avslöjar att sektorn ökar kraftigt och ifjol passerade 7 miljarder kronor i sammanlagda investeringar.

Sveriges lönsammaste byråer

Andy Pimmeshofer är en av de som verkligen rider på vågen. På fem år har vd:n och byrån Minnesota – som enligt Resumé Insikt är en av Sveriges just nu mest lönsamma eventbyråer – nära fördubblat såväl intäkter som antal anställda till dagens 36,8 miljoner kronor och 28 medarbetare.

Men framför allt är det siffran på nedersta raden som lyser grönast; under femårsperioden har rörelseresultat ökat från 0,3 till 10,6 miljoner kronor.

”Finns ingen hemlig formel”

”Allt handlar om människor, och det är tack vare dem som vi lyckas så väl med kundrelationerna. Det finns ingen hemlig formel för framgång, men det handlar om mod, tillgänglighet, professionalism och att våga säga emot. Det och hårt arbete varje dag”, säger Andy Pimmeshofer som en av orsakerna till byråns framgångar.

En annan, påpekar han, är dess förmåga att vinna, underhålla och framför allt behålla kunderna över både fem, tio och 15 års tid. En tredje är Minnesotas strategifokus ”brand engagement” som man lanserade internt 2016 och som nu börjar bära frukt, menar han.

Eventbranschen mognar

Visst, Minnesota har precis som resten av branschen fått draghjälp av marknadsläget och den uppåtgående trenden för event. Men Andy Pimmeshofer tror även att det skett en mognad på marknaden som få kunde förutspå för 10-20 år sedan.

”När digitaliseringen slog igenom trodde ingen på livemöten. Verkligheten har visat sig vara motsatt. Live är inte i motsatsförhållande till digitalt, snarare förlänger det effekten /…/ Jag har varit i branschen länge och märkt av en attitydskillnad: Vi har fått ta plats i finrummet för länge sen.”

Tror inte på kris

Minnesota grundades 2001 och har gått igenom många upp- och nedgångar på marknaden. Andy Pimmeshofer minns krisen 2008 som tuff men påpekar samtidigt att byrån aldrig gått back sedan starten eller har varit tvungen att varsla några tillsvidareanställda.

Och även om han börjar ana ”en viss avmattning” inför en eventuellt kommande lågkonjunktur tycks han relativt lugn – trots dystra tidningsrubriker.

Nyckeln till framgång oavsett konjunkturläge, menar han, ligger i personalen.

”Grymma medarbetare ger nöjda och lojala kunder, vilket ger lönsamhet och då går det att attrahera ny personal. Den byrå som lyckas komma in i den spiralen kommer det gå bra för.”

Framgångsrika kundevent – så gör du

Ska du lansera en ny produkt på marknaden eller ha pressevent? Då är The Lobby platsen för dig. Här kan du bland annat anordna shoppingevent, frukostseminarier, yoga-klasser eller modevisning. Möjligheterna är oändliga. Läs mer om att bli utställare här.