Från inköpssidan på Intersport till att skapa succévarumärken som Frank Dandy, Röshults och nu senast Saint Rochés. Tobias Lindberg är själv kanske lite av en doldis men hans produkter har nog inte undgått någon.

Tobias Lindberg, 47, började sin yrkesbana som inköpsområdeschef på sportkedjan Intersport. Året var 1996 och företaget blev en bra grogrund för vad som skulle komma att bli en lång, framgångsrik och framför allt mångfacetterad karriär.

”Intersport var en jättebra skola för mig. Under mina år där lärde jag mig mycket kring produktion, kollektionsuppbyggnad, prisstrategi, inköp och varumärkeskoncept. Och idén till Smartcaze Wallets, som jag lanserade efter att jag lämnade Intersport, hade jag redan innan jag började på Intersport.”

Tobias-lindberg-saint-roches-the-lobby-stockholm
(Foto: Press)

”Ser möjligheter och vågar att satsa”

Det Tobias Lindberg nämner – bolaget bakom den populära metallplånboken som slog igenom stort under början av 2000-talet – är bara ett av många exempel på framgångsrika varumärken under hans flagg.

Men entreprenörsresan började dock långt tidigare än så. Redan som 15-åring startade han sitt första bolag.

”Att skapa något själv och starta eget började tidigt för mig. Jag var 15 år när jag fick en idé och registrerade mitt första bolag. Nästa bolag startade jag när jag var 18-19 år. Jag antar att jag fått en viss portion entreprenörsgåva”, säger han med ett leende.

Han fortsätter:

”Jag ser möjligheter, gillar att skapa, tror på det jag gör och vågar ta klivet att satsa.”

44 miljoner kronor på fem år

Efter framgångarna med Smartcaze var det år 2003 dags för nästa äventyr. Tobias Lindberg grundade och drev det i dag välkända kalsongmärket Frank Dandy som växte från noll till 44 miljoner kronor i omsättning på bara fem år.

Tobias Lindberg lämnade som vd 2009 men har sedan dess fortsatt bygga upp en rad lyckade företag, varumärken och lanseringar. Han förklarar att hans tillvägagångssätt består av flera, väl utstuderade steg från produktidé till fullfjädrat och etablerat bolag.

Det första och kanske viktigaste är att verkligen sätta sig in i den nisch man identifierat, menar han.

Från idé till lansering – flera steg 

”När man funnit det så vill jag skaffa mig en tydlig bild av branschen för att förstå den ordentligt. Sedan vill jag skaffa mig en klar bild av vem min målgrupp är. Vem är kunden?”

När du har en klar bild av vem och vilka din målgrupp är börjar arbetet att anpassa och skräddarsy sitt brand.

”Varumärkesnamn, produkt, kommunikation, marknadsföring, förpackning, trycksaker, prisbild, personal, kontor – allt måste andas och rikta sig mot samma sak så att det tilltalar och når den målgrupp du bestämt dig för. Där bygger du ditt koncept som gör det supertydligt för konsumenten. Fortsätt sedan att vara kundfokuserad.”

Saint Rochés entreprenörens nya resa

Den i dag snart 50-åriga serieentreprenören har precis lanserat sin senaste skapelse: Saint Rochés. Ett glasögonvarumärke som både andas exklusivitet och som på kort tid fått stor uppmärksamhet.

saint-roches-sol-glasogon-the-lobby-stockholm-2
(Foto: Saint Rochés)
saint-roches-sol-glasogon-the-lobby-stockholm-3
(Foto: Saint Rochés)

Sedan en tid tillbaka har man dessutom lanserat en pop-up-butik i den nya eventarenan The Lobby på centrala Regeringsgatan i Stockholm.

”Saint Rochés har precis påbörjat sin lansering på marknaden, men vi är överväldigade över det intresse och positiva respons vi redan fått på så kort tid.”

saint-roches-sol-glasogon-the-lobby-stockholm-6
(Foto: Beata Cervin)
saint-roches-sol-glasogon-the-lobby-stockholm-5
(Foto: Beata Cervin)

Hur ser mediemixen ut?

”Vi tror inte på att bara vara aktiva i en marknadsföringskanal utan att man behöver finnas i ett flertal i dag. Pop-Up store är något som vi är intresserade utav och är något som vi genom The Lobby får en bra möjlighet att utvärdera. Vi är väldigt nöjda med uppstarten och vi har en jättefin presentation precis innanför entrén där man kan se och prova hela kollektionen.”

Hur ska man tänka kring marknadsföringen?

”När du verkligen vet vem din kund är, blir valet av marknadsföringskanaler väldigt mycket enklare. Genom sociala medier kan du rikta dig exakt till den kund du vill nå, antingen via influencers som har just din målgrupp eller via riktad reklam.”

Ser du några nya trender?

”Jag tror på mixen av att synas mot sin målgrupp på nätet, sociala medier och fysisk närvaro där dina kunder rör sig. Precis som pop-up-stores så är Crowd marketing plattformar också en intressant kanal som jag personligen tror kommer att växa fram väldigt mycket närmaste åren.”