Den traditionsenliga modemånaden är över och under flera veckor har stilikoner, influensers och artister flockats i Europas modestäder. Finalveckan i Paris visade sig vara den mest omtalade av dem alla – baserat på artificiell intelligens och bildigenkänning.

Uppmärksammad modevecka

Från Milano till London och New York till Paris – årets trender strömmar över hela världen. Trots att publiken är homogen och samma ansikten ofta dyker upp i alla städer är det alltid en modevecka som sticker ut från mängden.

Enligt Women’s Wear Daily kombinerade det franska tech-företaget Heuritech hashtags och bildtexter från Instagram med sin AI-bildigenkänningsteknik och kom fram till att Paris Fashion Week fick mest uppmärksamhet över konkurrerande städer. Studien undersökte över 40.000 Instagrambilder, videos och texter från början av månaden i New York till avslutningen i Paris.

Foto: Unsplash/Joshua Humphrey

”Crasher” ökade exponeringen

Undersökningen visade att 36 procent av alla inlägg som publicerats under modeveckorna handlade om Paris Fashion Week, följt av New York med 31 procent och Milano på 22 procent. Av alla designers var Karl Lagerfeld den mest omnämnda, som i sin tur gjorde att Chanel konkurrerande ut sina medspelare och blev varumärket med högst exponering.

Om det beror på hyllningar till den avlidne modeskaparen eller det överraskande händelsen under Chanels modevisning i Grand Palais, kan tekniken ännu inte avgöra. En kvinna från publiken gjorde en oväntad entré på catwalken och blev plötsligt en del av en av världens mest kända modevisningar.

Marie Benoliel, numer känd som ”The Crasher, är en komiker och Youtube-stjärna som såg modeveckan i Paris som sin chans att väcka uppmärksamhet, skriver Harper’s Bazaar. Det var inte första visningen hon oinbjudet valde att medverka i – Etams show fick sig en liknande överraskning tidigare i veckan.

Reinkarnation och borttynande

Även Bottega Veneta fick mycket utrymme på sociala medier tack vare sin nylanserade väskkollektion som gjort att det italienska lyxmärket hamnat på allas läppar. Å andra sidan verkar Balenciagas glansdagar vara över då deras ikoniska sneakers syns allt mer sällan bland nyckelpersoner i modevärlden.