Den 3:e september 1967 införde Sverige högertrafik. 40 års arbete och en förlorad folkomröstning ledde till att riksdagen beslutade att vi skulle byta sida. Nu, 50 år senare, väntar ytterligare ett radikalt paradigmskifte – från högertrafik till hållbar trafik.

Början på en ny era

Temperaturen stiger, luften försämras och resurserna tryter. Det är dags att lägga i en högre växel och göra något åt de rådande miljöproblemen. I dagsläget trängs alldeles för många bilister i våra storstäder som bidrar till skadliga luftföroreningar och onormala bullernivåer. Vi måste hitta nya sätt att transportera oss på för att minska belastningen på vår hälsa och rädda klimatet.

Cykeltrafikomläggningen är ett initiativ skapat av det holländska cykelföretaget Batavus. Det är ett första steg mot ett grönare samhälle med sundare vanor och en uppmaning till företag och privatpersoner om att välja cykeln som sitt primära transportmedel istället för andra alternativ som belastar vår miljö.

”Sverige är de allra flesta måna om miljön på något sätt, och vi vill med Cykeltrafikomläggningen lansera ett initiativ som fortsätter uppmuntra till mer hållbara beteenden. Vi vill skapa en rörelse där företag och privatpersoner ansluter,” skriver de på sin hemsida.

Foto: Batavus

Låt cykeln bli din bäste vän

Trots att Sveriges antal cyklister har ökat de senaste fem åren är det långt ifrån tillräckligt. Om fler valde att cykla skulle luften per automatik förbättras avsevärt och den livsviktiga vardagsmotionen skulle bli en hälsosam bonus mot en bättre folkhälsa.

Med över 100 års erfarenhet inom branschen säljer Batavus cyklar och elcyklar just för det syftet. I Nederländerna har man kommit en bra bit på vägen och Batavus har haft en betydande roll i skiftet mot grönare vardagsresor.

Foto: Batavus

Från klockförsäljare till fabriksägare

Berättelsen om Batavus inleddes redan 1904, när Andries Gaastra öppnade en butik med försäljning av klockor och lantbruksmaskiner. Två år senare började han även sälja cyklar tillverkade av det tyska företaget Presto. Strax efter det grundade han Batavus och började tillverka och sälja egna cyklar.

År 1917 hade Batavus tagit över en stor cykelfabrik. 1930-talet visade sig vara svårt eftersom stora delar av Europa satt fast i en ekonomisk lågkonjunktur, men Batavus fortsatte att växa genom att fokusera på transportcyklar, motorcyklar och skridskor. Idag producerar företaget cyklar och elcyklar av hög kvalitet samtidigt som de fortsätter att utveckla sin innovativa förmåga för att möta kundens behov.

Tillsammans mot en grönare värld

Nu inleder cykelföretaget hösten tillsammans med The Lobby i hopp om att utrusta stockholmarna med snygga, hållbara och välfungerande cyklar. Med Cykeltrafikomläggningen vill Batavus att fler ska få upp ögonen för cykel som transportmedel och förhoppningsvis förändra sina trafikvanor till de bättre.

Välkommen in till The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm för att hälsa på oss och Batavus eller spana in cykelsortimentet här

Foto: Batavus