Morötter förbättrar din syn. Att simma efter en måltid ger dig kramp. Det tar sju år för kroppen att bryta ned ett tuggummi. Ekologisk mat är mer näringsrik och fri från bekämpningsmedel. Stretching förhindrar träningsvärk. Nej, nej och åter nej.

Vem har inte svängt sig med hälsopåståenden som dessa för att sedan – generad och skamsen – upptäcka att informationen är helt felaktig och inkorrekt. Myter om hälsan sprider sig som en löpeld över internet och sociala medier. Det är dags att sticka hål på myterna och ta reda på vad som egentligen stämmer.

”Ekologisk mat är bättre för hälsan”

Idag väljer 8 av 10 svenskar ekologiskt i mataffären. Ekologisk mat producerad utan bekämpningsmedel är helt klart bättre för miljö och odlare, men för hälsan har det ingen större betydelse. Enligt ICAs chefsdietist Christina Karlsson finns det inga vetenskapliga studier som stödjer att ekologiskt är nyttigare.

”Alla former av socker är skadliga”

Socker anses som en av vår tids största hälsobovar och vi är livrädda för att få i oss detta farliga gift. Men socker finns i det mesta vi äter och behövs för att ge energi till kroppen. Det stora problemet är snarare att livsmedel med mycket socker, framför allt raffinerat socker, innehåller väldigt mycket energi och väldigt lite näring. Enligt Livsmedelsverket bör en vuxen person inte få i sig mer än 75 gram tillsatt socker per dag.

Foto: Unsplash/Thomas Kelley

”Träna inte om du är bakfull”

Även om träning kanske inte är det första du tänker på efter en lång kväll på stan, är det faktiskt inte alls farligt att träna när du är bakfull, skriver Metro. Motoriken och koordinationen kan självklart försämras efter en lång kväll, men att det skadar hjärtat eller bryter ner musklerna är troligtvis bara dåliga ursäkter för att skippa ett gympass.

”Det tar kroppen sju år att bryta ned ett tuggummi”

Om du mot förmodan skulle råka svälja ett tuggummi behöver du inte gå runt och oroa dig för att det ska ligga kvar i magen i sju år. Precis som allt annat vi äter kommer det passera genom tarmen och lämna kroppen utan problem, skriver Business Insider i en artikel om hälsomyter.

”Stretcha så slipper du träningsvärk”

Är du en av dem som pliktskyldigt stretchar efter varje träningspass och uppmanar dina vänner att göra detsamma? Att det skulle förhindra träningsvärk är tyvärr helt falskt, förklarar Metro. Träningsvärk uppstår när du tränar för att du får små skador i musklerna och att stretcha kan istället förvärra det hela. För att motverka stelhet däremot, är det en god idé att stretcha då och då.

”Drick minst två liter vatten om dagen”

Kroppen behöver vatten för att fungera och må bra, men att du känner en stress över att bälga i dig litervis om dagen är totalt missledande. Kroppen får i sig vätska genom både mat och dryck, och behovet styrs av olika faktorer såsom miljö och fysisk aktivitet. ”Det är omöjligt att säga exakt hur mycket vatten en människa behöver för att vara hälsosam”, förklarar nutritionisten Maggie Moon.

”En vecka utan träning förstör dina resultat”

I semestertider blir träningen ofta bortprioriterad och plötsligt har det gått flera dagar utan träning och du fruktar att alla dina muskler tynat bort. Men lugn, det ska nämligen väldigt mycket till för att du ska tappa styrkan och volymen i musklerna på så kort tid. Såvida du inte är helt sängliggande ger två till tre veckors uppehåll inga större effekter på varken muskelmassa eller styrka, skriver Metro.

Foto: Unsplash/Victor Freitas