Cykeltrenden håller i sig – och det är inte så konstigt. Cykeln som träningsredskap och fortskaffningsmedel har en mängd fördelar.

Sajten Topphälsa har listat det bästa med att ta cykeln.

Cykling är bra för hälsan. Forskning visar att regelbundna cykelturer sänker risken för hjärtsjukdomar med nästan 50 procent, skriver sajten.

Cykling är också mycket skonsammare än till exempel löpning; du sparar på både knän och höfter genom att cykelpendla istället för att springa till jobbet.

Dessutom hjälper cykling dig att hålla uppe toppformen. Cykling tränar både ben och rumpa, och blir nästintill en helkroppsövning när du står upp och trampar. En timmes cykling bränner också mellan 400 och 500 kalorier.

Tar du cykeln hem kan du också rensa tankarna, utan att störas av folkmassor, trånga bussar och tunnelbanor eller bilköer.

Forskning visar att 30 minuters aktivitet per dag är bra för både kropp och sinne. Kanske kommer du på lösningen på dagens grubbleri när du trampar hem för dagen?

stockholm-bike
Foto: Luke Insoll/Unsplash

Cykling är miljövänligt. Inga miljöföroreningar här inte! Ställ bilen, och ta cykeln till jobbet. Kom ihåg att det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder.

Att välja cykeln kan också spara dig både tid och pengar. Enligt Topphälsas uträkning kan en person som cykelpendlar spara 50.00 kronor om året på att ställa bilen.

Vissa kan även spara in kostnaden för ett gymkort, då de dagliga cykelturerna står för träningen. Slipper du åka till gymmet sparar du ju in den tiden också.

Att ställa bilen och ta cykeln till jobbet är helt enkelt ett alldeles för bra alternativ för att tacka nej till. Du måste åtminstone prova.

(Foto: Kasya Shahovskaya/Unsplash)